Header image

Halvat hinnat = paska palvelu – 24.5.2011

Posted by Ulla Harju in Viestintä ja media | Yrittäjyys

Jos teillä olisi varaa valita, ottasitteko halvan vai kalliin konsultin?

Tällaisen kysymyksen asetti Mafia-risteilijöille gurumarkkinoija Jari Parantainen. Alennukset ovat syvältä! Siinä ytimekkäästi Parantaisen sanoma meille yrittäjille.

Jos saan itse vastata hänen asettamaansa kysymykseen, niin vastaus on tietysti että kalliin. Palkkaisin kalliin konsultin. Miksi? Koska hän kuulostaa pätevämmältä ja uskottavammalta. Onhan hänellä pokkaa pyytää myös kalliimpaa hintaa.

Näin aloittelevana yrittäjän hinnoittelu on ollut varmasti yksi vaikeimmista (ellei vaikein) asia oman yrityksen perustamisessa. Kun kukaan ei anna (tai halua antaa) tietoja samanlaisten yritysten hinnoista, on itse arvioitava hinta ja toivottava, että läpi menee.

Kun teillä on halvat hinnat, te ootte ihan paskoja!

Toisaalta olen Parantaisen kärjistyksen kanssa samoilla linjoilla, halvempi tuote kuulostaa huonommalta. Mutta on myös toinen tie ja se on näyttää, että halvat hinnat ovat osa tehokkuutta ja sitä, että rahoilleen saa oikeasti vastinetta. Maksat juuri siitä mitä saat, et ylimääräisistä henkilöresursseista, et kahvitauoista tai perheen lomista. Maksat vain ja ainoastaan tilatusta työstä.

Ja tällöin on mahdollista olla sekä hyvä että halpa. Tai no, ainakin edullinen. Ja se on aloittelevan yksin- tai pienyrittäjän etu ja kilpailukyky.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

6 Responses

  • Tomppa says:

    Parantaisen juttuja ei kannata aina ihan purematta niellä, vaikka monet menevätkin kuin pässit narussa hänen mielipiteidensä mukana.

    Pienyrittäjän (tai yleensäkin pienemmän yrityksen kuin kilpailijansa) on kaikin puolin viisainta hinnoitella itsensä halvemmin kuin suuremmat kilpailijat. Yksikään asiakas ei halua maksaa mainitsemistasi henkilöresursseista, kahvitauoista tai perheen lomista, vaan tarvitusta tuotteesta / palvelusta, jonka pienempi yritys lähes aina (jos ammattitaito on kohdillaan) toteuttaa ketterämmin ja edullisemmin.

    Voin itse sanoa, että oma yrityksemme myy (toisinaan jopa huomattavasti) halvemmalla kuin moni kilpailijamme ja meillä ei silti ole uskottavuusongelmia uusien asiakkaiden suhteen, referenssit puhuvat puolestaan ja myös jopa paljastavat kilpailevien tarjousten ylisuuren hinnan, koska monesti tarjoamamme ratkaisut peittoavat hinnakkaammat (suurempien firmojen) ratkaisut mennen tullen.

    Itse myymme mieluummin paljon, nopeasti ja halvemmalla, se toimii ja kannattaa.

  • Petri Mikael says:

    No itse taas olen Tompan kanssa ihan eri linjoilla. Perustin oman koulutus- ja konsulttifirman kun olin tehnyt miljoonien tulosta muille yli 12 vuotta myynti ja johtotehtävissä. Tuttavani oli aloittaessani toiminut samalla alalla vuosikausia. Molemmat siis käytännössä myimme omaa ammattitaitoa ja tietämystä. Tähän tuo konsulttivertaus osuu. Voin julkistaa liksatkin. Kaverin päivähinta on 780 euroa (toimii pk-seudulla). Minä asun Itä-Suomessa mutta toimin koko Suomen alueella. Molemmilla hyvät referenssit ja niin pois päin. Minä vain pyydän päivästä 1200 tai 1700 euroa. Meillä molemmilla riittää töitä yhtä paljon. Asiakkaani sanovat halvoista kouluttajista että heiltä ei voi ostaa koska vaikuttavat epätoivoisilta (on halpa hinta). Tämä on asiakkaan mielessä yhtä kuin huono jolta ei kukaan halua ostaa.

    Maailmalla on myös tunnettuja esimerkkejä että halvalla myymällä rikastuu (Lidl yms.) jossa kirjoittajan näkemys osuu oikeaan. Volyymin täytyy vain olla suurta ja tuotantoketjun äärimmilleen viritetty. Niin ja pitää varata muutama kymmenen miljoonaa mainontaan.

  • Katleena says:

    @Tomppa: Olen yksityisyrittäjä, joten ymmärrän, että haluat myydä paljon, nopeasti ja kalliimmalla. Itsekin tein pitkään niin, ja olin vähällä palaa loppuun.

    Parantaisen blogin ansiosta ymmärsin tunarimaisen hinnoitteluni. Nykyään myyn vähän, nopeasti ja kalliimmalla. Kate on parempi, rahaa tulee enemmän ja vapaa-aikaa on enemmän.

  • Ulla Harju says:

    Kiitos kommenteistanne ja tervetuloa blogini pariin! Tässä sen näkee, hinnoittelu on vaikeaa ja jakaa mielipiteitä.
    Itselläni on tosiaan ollut juuri aloittelevana yrittäjänä vaikea löytää se oikea hinta, mutta nyt ollaan varmasti melko lähellä – näin alkuun.
    Tarkoituksena on tietysti menestyä ja rikastuakin, joten hintojen korotus on jossain vaiheessa tarpeellinen. Tarkoituksena kun ei ole huomata vuoden päästä, että sinnittelen taloudellisesti koko ajan henkihieverissä ja teen kuitenkin töitä niska limassa. Ensin täytynee saada asiakaskunta vakiintumaan ja sana kiertämään.
    Annoitte kaikki ajattelemisen aihetta, kiitos vielä siitä!

  • Netta says:

    Tompalle sopisi hyvin Pölli tästä -kirjan luku törkeistä lupauksista 😉 Jokainen, joka on varma omasta osaamisestaan, uskaltaa siirtää riskin asiakkaalta itselleen. Lupaa asiakkaalle jotain sellaista (kuten ehdollinen tyytyväisyystakuu), joka murtaa asiakkaan epäilyt ja ostoesteet. Ja kun hinta on kohdallaan, ei tarvitse pettyä, jos jostain asiakkaasta tulikin vain opintopisteitä. Ne opintopisteet ovat monesti arvokkaampia kuin halvoista hinnoista kokoon kursittu hikiliksa.

    • Ulla Harju says:

      Hei Netta ja kiitos kommentistasi. Olen tässä yrittämisen ensivuosina oppinut, että tuo mainitsemasi “hikiliksa” ei tosiaan toimi. Ei, vaikka sitten menettäisinkin ne tietyt asiakkaat, jotka etsivät vain halvinta vaihtoehtoa…
      Kun kirjoitin tätä blogi-kirjoitusta, olin vielä melko tuore yrittäjä ja ajatukseni olivat varmasti melko idealistiset koko yrittämisen suhteen – ja myös hintojen halpuuden suhteen. Onko hintatasoni sitten tällä hetkellä kohdallaan, kun olen jo jonkin aikaa toiminut yrittäjänä? Siitä en edelleenkään ole täysin varma, enkä muuten tiedä tulenko koskaan olemaankaan… 😉 Mutta onneksi ainakin asiakkaita on, ja olemme puolin ja toisin tyytyväisiä. Ehkä se kertoo jo aika paljon…