Header image

Halvat hinnat = paska palvelu – 24.5.2011

Posted by Ulla Harju in Viestintä ja media | Yrittäjyys

Jos teillä olisi varaa valita, ottasitteko halvan vai kalliin konsultin?

Tällaisen kysymyksen asetti Mafia-risteilijöille gurumarkkinoija Jari Parantainen. Alennukset ovat syvältä! Siinä ytimekkäästi Parantaisen sanoma meille yrittäjille.

Jos saan itse vastata hänen asettamaansa kysymykseen, niin vastaus on tietysti että kalliin. Palkkaisin kalliin konsultin. Miksi? Koska hän kuulostaa pätevämmältä ja uskottavammalta. Onhan hänellä pokkaa pyytää myös kalliimpaa hintaa.

Näin aloittelevana yrittäjän hinnoittelu on ollut varmasti yksi vaikeimmista (ellei vaikein) asia oman yrityksen perustamisessa. Kun kukaan ei anna (tai halua antaa) tietoja samanlaisten yritysten hinnoista, on itse arvioitava hinta ja toivottava, että läpi menee.

Kun teillä on halvat hinnat, te ootte ihan paskoja!

Toisaalta olen Parantaisen kärjistyksen kanssa samoilla linjoilla, halvempi tuote kuulostaa huonommalta. Mutta on myös toinen tie ja se on näyttää, että halvat hinnat ovat osa tehokkuutta ja sitä, että rahoilleen saa oikeasti vastinetta. Maksat juuri siitä mitä saat, et ylimääräisistä henkilöresursseista, et kahvitauoista tai perheen lomista. Maksat vain ja ainoastaan tilatusta työstä.

Ja tällöin on mahdollista olla sekä hyvä että halpa. Tai no, ainakin edullinen. Ja se on aloittelevan yksin- tai pienyrittäjän etu ja kilpailukyky.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

6 Responses