Header image

Ymmärrytä differoitumalla – 30.5.2011

Posted by Ulla Harju in Yrittäjyys

Ikea on yksi maailman parhaista ymmärryttäjistä:

Kokoa itse huonekalusi/Tuo itse astiasi tähän. Säästät henkilöresursseista ja saat siksi huonekalusi/ruokasi halvemmalla.

Tämän asian nosti esille Jukka Rantala puhuessaan ymmärryttämisestä Hämeen Mafian yrittäjille.

Mitä ymmärryttäminen sitten tarkoittaa meille yrittäjille? Miksi kannattaa ymmärryttää? Siksi että saat mahdollisen asiakkaan tietoon ne syyt miksi olet hyvä, paras tai muuten vaan kelpo toimija (tai Ikean tapauksessa halpa). Ymmärryttämiseen voi myös kuulua se, että kertoo olevansa tehokas ja sen myötä edullinen verrattuna moniin muihin isompiin yrityksiin. Voi saada ammattitaitoista palvelua joustavasti ilman suuren yrityksen kuluja tai byrokratiaa (tämä on muuten meidän ymmärryttämisen mantramme).

Ilman ymmärryttämistä ei tule kauppoja.

Veikka Gustafsson puhui samaisessa tilaisuudessa yrittäjille differoitumisesta eli erottautumisesta. Hän näytti oivan kuvan siitä, millä tavalla valitsi yhden kantajansa vuoristotaipaleelle muiden satojen kantajien joukosta. Kantaja oli differoitunut värjäämällä tukkansa kirkkaan punaiseksi. Ei ainakaan jäänyt huomaamatta!

Mikä ikinä erottautumisesi onkaan, tee se hyvin ja räväkästi. Ole ainutlaatuinen. Muuten jäät massaan, et erotu etkä valikoidu.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

2 Responses