Header image

Näin ärsytät toimittajaa!

Posted by Ulla Harju in Toimittaja | Viestintä ja media

Tarjoilut, soitot perään ja tiedotteet sähköpostissa liitteenä. Näillä saat toimittajan näkemään punaista.

No, eihän se nyt aivan noin mene, mutta eilen olin kuuntelemassa Markkinointiviestinnän viikolla Wanhassa Satamassa STT-Lehtikuvan uutispäätoimittaja Minna Holopaisen esitystä ”Kuinka ärsytät toimittajaa”. Muun muassa nämä kolme asiaa nousivat esille, kun puhutaan siitä miten tiedottajien lähettäjät voivat epäonnistua toimessaan.

Pöydän molemmilla puolilla istuneena tiedän, että tiedottajan ja toimittajan yhteystyössä joutuu luovimaan. Toimittajat kuvittelevat koko ajan, että heitä yritetään vedättää tai lahjoa. Ja tiedottajat tietysti kuvittelevat koko ajan, että toimittajia on lahjottava, jotta juttu menisi läpi. Oravanpyörä on valmis.

Holopaisen kärjistykset saivat torstaina erään (luultavasti) tiedottajan varpailleen. Ja kysymys kuuluikin: mitä sitä oikein uskaltaa enää tehdä, jotta ei joutuisi aivan lytätyksi toimittajien joukossa. Varmasti aiheellinen kysymys, mutta eiköhän se sillä hoidu, että pitää tiedotteessa tai kutsussa asiat asioina ja hyvässä järjestyksessä. Eivät ne toimittajat sentään niin pelottavia ole.

Alla vielä valikoituja Holopaisen teesejä siitä mitä tiedotetta lähettäessä EI kannata tehdä – hieman lyhenneltyinä ja muuteltuina:

Laita sähköpostin aiheeksi vaikkapa Meillä on kivaa…

Älä missään tapauksessa kirjoita sähköpostisi aiheeksi ytimekkäästi Tiedote tai Kutsu. Eihän se voi toimia.

Tiedote vain liitteenä sähköpostiin
Muista laittaa tiedote pelkkänä liitteenä sähköpostiin, älä laita sitä itse asiakenttään. Ja asiakenttään teksti Lue liite. Tämä helpottaa toimittajien työtä suunnattomasti. Muista myös laittaa kuvatiedostot mitä ihmeellisimmissä muodoissa liitteeksi mukaan, koska kyllähän nyt toimittajat ne auki saavat.

Tiedotteen otsikossa ei kannata sanoa mitään tärkeää tai räväkkää
Toimittaja ei koskaan mieti pelkän otsikon avulla, että lukeeko tiedotetta eteenpäin vai ei. Tässä samassa on hyvä ilmoittaa, että uutinen kannattaa jättää vasta viimeiseen kappaleeseen, ja että yrityksen taustat ovat ne tärkeimmät ja siksi siis alussa.

Lähetä tiedote vain tutulle toimittajalle
Toimittajahan on valmiudessa 24/7 jokaisena vuoden päivänä. Hän tekee jutun tiedotteesi pohjalta sairaana tai vapaalla, koska onhan hän kirjoittanut yrityksestäsi ennenkin. Älä siis missään nimessä laita postia toimituksen yleiseen osoitteeseen.

Soita aina toimittajan perään
Näin varmistat, että toimittaja on varmasti saanut tiedotteen ja tulee varmasti myös paikalle.

Tarjoilut ovat kaiken a ja o.
Muista tarjota brunssia ja lounasta. Tai vähintään kahvia ja pullaa. Toimittajat tulevat kuitenkin paikalle vain tarjoilun perässä, eivät itse jutun.

 

Oikeasti toimittajat syövät muuten mieluummin sämpylää kuin pullaa. Tämä vain loppukaneettina.

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

2 Responses

  • Henna M-K says:

    Ihana! 🙂 Tuohon voisi vielä lisätä kuningasajatuksen: “Laitan tämän tiedotteen ilmoitusaineiston mukana. Jospa juttu julkaistaan, kun ostimme ilmoitustilankin.” Tämä taas muistuttaa siitä, että pitäisi kutsua toimittaja kertomaan mitä EI pidä tehdä, jotta menee itseoppineille viestijöillekin jakeluun…

  • Ulla Harju says:

    Hieno lisäys, Henna!
    Ilmoitusaineistosta tuli muuten mieleeni, että tuo homma toimii toisinkin päin. Eli lehti tekee jutun yrityksestä x. Ja sen jälkeen soi yrityksen puhelin kuumana, että nyt kyllä pitäisi ottaa mainos lehteemme, kun kerran teimme teistä jutunkin! Näin se maailma toimii…