Header image

Sähköpostimarkkinoinnin tylsät kuviot

Posted by Ulla Harju in Markkinointiviestintä | Viestintä ja media

Koulutimme yhtiökumppanini Hannan kanssa tiistaina Hämeenlinnan Yrittäjänaisia sähköpostimarkkinoinnin saloihin. On jännä huomata, kuinka erilailla ihmiset suhtautuvat sähköpostimarkkinointiin tai mitä pidetään hyvänä ja oikeana tapana markkinoida.

Usein luullaan, että uutiskirjeiden lähettämiseen tai sähköpostilla tiedottamiseen/markkinointiin ei paljoa vaadita, kunhan vain keräilee nimiä rekisteriin ja lähettää viestiä eteenpäin. Näinhän asia ei tietenkään ole. Sähköpostimarkkinointiin liittyy myös paljon ”tylsiä ja pakollisia” aiheita (kuten rekisterit, lait ja määräykset markkinoinnista, peruutusnappulat jne. jne.). Ja vaikka ne kuulostavat tylsiltä, niin nämä asiat on opittava ennen kuin ensimmäistäkään uutiskirjettä kannattaa lähettää. Nimittäin, jos kaikista tärkeistä asioista ei ota selvää, silloin mennään nenä edellä päin puuta. Markkinoinnista ei saa tehoja, ihmiset kokevat uutiskirjeet spämmiksi, linkit eivät toimi oikein tai mikä pahinta niitä ei ole ollenkaan ja viesti menee aivan harakoille.

Pikatietä onneen tässäkään asiassa ei ole, vaan perusasiat pitää oppia, jotta voi rakentaa toimivia uutiskirjeitä, jotka otetaan ilolla vastaan. Tässä muutamia vinkkejä siihen, mitä pitää ottaa huomioon:

–          kohderyhmä – segmentoi, segmentoi, segmentoi

–          rekisterien keräys, kenelle saa lähettää ja kenelle ei, myös lähde mainittava

–          call to action -napit – linkitä tarkasti oikeaan paikkaan

–          sisältö (otsikot/tekstit ja kuvat) kuntoon

–          peruutusnappula mukaan, huomioi myös, että se toimii

–          mikä olikaan se lähetysajankohta?

–          testaa ,mittaa ja optimoi

Toki tärkeitä asioita on enemmänkin.

Uutiskirjeitä voi lähettää vaikka ihan sähköpostilla. Verkosta löytyy kuitenkin myös paljon ohjelmia, joilla rakennat ammattimaisen uutiskirjeen helposti ja nopeasti ihan oikealla uutiskirjeohjelmalla. Tästä lisää ensi kerralla.

Jos haluat poweria sähköpostimarkkinointiin, mutta moni asia askarruttaa, voit tietenkin ottaa myös yhteyttä meihin.

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.