Header image

Munauksenestostrategia ja muita tärkeitä asioita @BitFest

Posted by Ulla Harju in Viestintä ja media | Yrittäjyys

Olin tänään HAMK:lla Bitfest-seminaarissa kuuntelemassa inspiroivia puheita startup-yrityksistä ja mobiilipelimaailmasta. Startup-yritykset ja niiden toiminta liippaavat läheltä uuden yrittäjän ongelmia ja toisaalta pelit ja pelimaailmakin kiinnostavat, joten vaikka en aiheeseen ole täysin vihkiytynyt, oli päivän anti erinomaisen inspiroiva ja ajatuksia herättävä.

Erityisesti päivästä jäi mieleen Erik Pöntiskosken (Doctoral Candidate, Department of Marketing, Aalto University School of Business sekä CEO, Storytally ja ennen kaikkea tietysti vanha koulutoverini) innostava puhe siitä, miten epäonnistuminen on onnistumista. Varsinkin termi munauksenestostrategia herätti ajatuksia. Kysehän on siis siitä, että Suomessa yrityskulttuurissa mokia ei saa tehdä. Tai jos niitä tehdään, niistä masennutaan täysin. Ja auta armias, silloinhan kaikki nauravat!

Pöntiskosken opetus on päinvastainen. Hänen mukaansa kaikki epäonnistuvat joskus, sitä ei yksinkertaisesti voi välttää. Ja toisaalta koskaan ei voi tietää missä, miten tai millä tavalla ihminen munaa. Summa summarum: paras tapa on oppia epäonnistumaan nopeasti ja toisaalta oppimaan näistä epäonnistumisista.

Samaan epäonnistumisen pelkoon tarttui myös päivän kolmas puhuja, suomalaisen mobiilipelimaailman ykkösen eli Supercellin markkinointipäällikkö Marika Appel. Hän kertoi Supercellin juhlistavan shamppanjalla jokaista ”tapettua” peliä (tapettu peli = peli, jota ei ikinä syystä tai toisesta viedä loppuun asti ja kuluttajille). Tämä on hyvä opetus siitä, että epäonnistuminen kuuluu pelialaan, innovointiin ja yrittämiseen yleensä. Epäonnistumisia pitääkin tulla, jotta niistä voi oppia ja kehittyä. Siksi niitä voi myös juhlistaa.

Pöntiskoski puolestaan totesi puheessaan myös, että Suomesta puuttuvat nopean toiminnan joukot. Tällä hän viittasi yrityskulttuuriin, jossa aikaiseksi saadaan vasta sitten kun on ensin lähetetty kutsu palaveriin, suunniteltu palaveri ja sitten ehkä pidetty tämä samainen palaveri. Sen jälkeen järjestetään work shoppeja ja tehdään Power Point -esityksiä. Ja ehkä sitten, pitkän ajan kuluttua, jotakin voi jopa tapahtua.

Pöntiskosken mukaan paras aika perustaa startup on nyt. Tänään. Sama pätee muuhunkin toimintaan: jos jokin on vialla, korjaa se. Lisäksi tiedoksi kaikille yrityksen perustajille: liiketoimintasuunnitelma (ja viiden vuoden tähtäimet) on hyvä paperi siitä, että se kertoo mitä ainakaan EI tule tapahtumaan.

Ja vielä yksi Pöntiskosken ajatus näin loppuun:

Luovuus on prosessi jota pitää johtaa – ideat eivät tule kenellekään Jumalan lahjana.

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.